My Photo
Name:
Location: Egypt

انا واحد من البشر حلمى كان السفر جوا ضمايركم او ينطق الحجر

Friday, September 22, 2006

دنـــيــــــــــــــانـــــــــــــــــــا

دنيانا شروق وغروب

ومابينهم هوا مكتوب


أدى نجمه ونجمايه

بيقضوا الليل فى غنوايه

ويبكوا لما يجى الفجر

ويشكوا الشمس لسمايا


وأدى طير بيغرد

هنا وهناك

ترد طيره وتقوله

انا بهواك

وياخد كل طير طيره

لاخر ما تشوفه عينه


وفى لحظه تغيب الشمس

ويسكت الغنى والهمس

ويبكى الطير وينادى

يقول يا شمس


تعالى يلا من تانى

وهاشكى قمرنا لزمانى

كأن قمرنا ده الجانى


وتتقابل نجوم الليل

بعشق وغنى المواويل

ولما تانى يجى الفجر

يحس النجم بطعم الغدر

ويبكى النجم من تانى

ويشكى الشمس لزمانى

وكأن الشمس دى الجانى


وأدى دنيانا ما بين

شروق وغروب

بكى فى فراق

وفرحه فى لقى المحبــــــــــــــــوب

60 Comments:

Blogger sherif gharib said...

انا بجد مبسوط قوى لانى اول واحد يعلق على البوست الرائع ده
التناقض فيه رائع
و جمع ما بين الشمس و القمر كانهم متناقضين فى نفس الوقت اللى هما بيكملو بعض
راءع بجد
تحياتى

11:33 AM  
Blogger مفلس افندى الرايق said...

sherif gharib

انا مبسوط جدا من تعليقك بجد وكويس ان المعنى وصل انت فنان بجد وانا اتشرفت بتعليقك

تحياتى

11:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

فنان ما شاء الله

لا تعليق

اهنييك
واحييك

كل سنة و انت طيب

12:04 PM  
Blogger مأمون المغازي said...

عاميتك بسيطة وسهلة وأداؤك جميل

أتمنى أن نرى هنا الأفضل دائمًا

تحياتي

12:28 PM  
Blogger مفلس افندى الرايق said...

Epitaph

ربنا يكرمك وبجد مبسوط انها عجبتك

ديما منورانى

مأمون المغازي

اشكرك جدا يا باشا على زوقك ورقى كلامك

واتمنى نتبادل الزيارات ونورت

ظلال الحزن

نورت يا دكتور مصطفى يا باشا وزعيم قمر الزمان

تحياتى

4:12 PM  
Anonymous Anonymous said...

شكرا ليك يا سى مفلس افندى يا رايق لانك زرتنى واوعدك لو شوفتك هاجيبلك العيديه بس مش عارف هاشوفك فى انهى عيد الكبير ولا الصغير على العموم انا هاشيلهالك على جنب وبالنسبه للبلوج بتاعك جميل جدا والله جميل واهم حاجه الخبال بس خلاص سلام بقى

4:13 PM  
Blogger LAMIA MAHMOUD said...

بتهرج بجد .. تحفة
عجبني قوي وعمري ما قريت ليك حاجة عجبتني قد ده
اية كمية الاحساس دي بتهزر .. صح؟؟

4:17 PM  
Blogger مفلس افندى الرايق said...

واحد من الناس

نحليها على العيد الكبير علشان تبقى هديه كبيره

يا باشا انا بتشرف لما بمر عندى وبتشرف بيكى وانت عندى

كل سنه وانت طيب يا زعيم

4:18 PM  
Blogger مفلس افندى الرايق said...

LAMIA MAHMOUD

يعنى عجبتك بجد لا انا كده بقى يبقى وصلت لقمة المجد مادام الباشا عجبته قوى كده

بتهرجى صح هههههههههههه

كل سنه وانتى بتهرجى كده ههههه

4:21 PM  
Blogger sara... said...

كل الناس منزله بوستات رومانسيه علىرمضان خدت بالك

جميله اوى اول حاجه روماتيكا اقراهالك
عجبتنى جدا شمس وقمر ونجوم
كده قاقتنى عليك يا مفلس افندى انت سخن ...احكيلي احكيلي

4:38 PM  
Blogger الوردة السوداء said...

بقى أنت مفلس أنت؟؟

5:18 PM  
Blogger أحمــــــــدبــــــــــلال said...

ليل و نهار
و شمس و قمر


بحب كلامك أوى

رمضان كريم

5:41 PM  
Blogger توهة said...

شمس وقمر ونجمه وحب وفراق وشكوى وظالم ومظلوم يابنى ده احنا عايشين فى السما وانا معرفش
بس انا برده عايش فى السما كروان بقى
وانت ايه نجم ولا شمس ولا سما بتحاول تتخيلهم كما تشاء
حلوبجد
رمضان كريم

كروان

5:49 PM  
Blogger مفلس افندى الرايق said...

sara

ههههههههههه اطمنى انا كويس ومابقعش بالساهل اصلى ضد الميه ضد النار


الوردة السودة

مفلس بس بوجودكم بقيت اغنى انسان

نورتى المدونه بجد

أحمدبلال

وانا بحب وجودك قوى

منورنى ديما يا احمد باشا


الكروان يغنى فانتازيا

رمضان كريم عليكى

انا بقى نجم بظهر وسط النجوم بس بتحدى الغيوم وواقات بصاحب الشمس واختفى وسط ضيها

6:11 PM  
Blogger LAMIA MAHMOUD said...

باشا بس اية ده انت طلعت كبير المعلمين يا نهارك
حسيتها بجد
وكل سنة وانت طيب

9:56 PM  
Blogger Unknown said...

مفلس افندى رايق على إيه
حلوة التدوينة دى
وحلاوتها فى المشاعر الرافضة اللى سايحة على ارضية التدوينة
تحياتى
فينك

1:31 AM  
Blogger sara... said...

ا احمد صفحه الكومنت بتاعه اللى فوق مش راضيه تفتح
يا رب تشوف الكومنت اللى هنا
اختيارك عجبنى جدا جدا ...انا بحب القصيده دى موت...
عيناكى قاذفتا قنابل ورموشهما متاريس
والله دى لوحه ملونه اساسا...
وكمان التعبيرات اللى فوق حلوة اوى
ربنا يكرمك ورمضان كريم

5:06 AM  
Blogger saso said...

الـــلــــة
حلوة موووت يا محمود،، ندا الطير للشمس دي عاجباني اوى

بس ايه
مش بقوللك الايام دي مودك رومانتيك
حلوه بجد انت هايل هنا

5:29 AM  
Blogger MAKSOFA said...

كل سنه وانت طيب يالذيذ يارايق

5:45 AM  
Blogger Ayyam said...

Simply brilliant!...
رائع أنت فعلاً فنان..إلى الامام يارايق

6:41 AM  
Blogger Gbalawy said...

كل سنه وانت طيب يابرنس قصدى يامفلس

تحياتى

7:18 AM  
Anonymous Anonymous said...

واااد يا مفلس
انا عارفة ان الكلام دة ليلا انا
اوووووووووعى تنكر
صح؟
صح؟
صح؟؟
اكيد علشان وافقت امضى عقد التمليك
يا عيييييييينى
مكنتش عارفة ان تأثيرى فتاك كدة
وينتشر ويتوغل
ويستمر
ويستمر
ويستمر
----------
ههههههههه
لا بجد
تحفة عامية جديدة
بس المرة دى فى صميم المشاعر الرومانسيكية
حلو اوى وانت رومانسيكى
ربنا يديمها عليك نعمة يخويا

8:37 AM  
Blogger سندباد مصري said...

لا رايق

ماشي

حلوه برضه

وبعدين معاك

فيه عندي تلات سناديب عاجبينهم الحته ديه

عقبال الباقي

متقلقش هقنعم

والسلام

8:58 AM  
Blogger مفلس افندى الرايق said...

LAMIA MAHMOUD

انتى اللى باشا وهانم كمان


أبو أمل

كويس انها عجبتك يا باشا انا فينى انا ف الطريق اليك حالا

منور ديما

sara

ازيييييييييك؟

saso

صافى ايه رايك مش انفع ؟؟ ههههه ابقى رومانيكى


MAKSOFA

ازيك يا مكسوفه كل سنه وانتى منورانى كده ديما

Ayyam

يا زعيم ربنا يكرمك وانا قولت اديها حته كده رومانسيه من نوع جديد

تحياتى

Gbalawy

كل سنه وانت طيب يا جبلاوى باشا

شهروزة

اخيرا فهمتى يا شهروزه يعنى سهم كلامى صاب الهدف هههههههه

منوره يا باشا وخلاص العقد اتمضى مافش هروب

سندباد مصري

اقنعهم بقى علشان ادخل الانتخابات واجمع اصواتهم يمكن ابقى الريس ههههه


كــــــــــل سنـــــــــــــه وكلكم يا اغلى واجمل ناس طيبيــــــــن ومنورين هنا ديما

3:31 PM  
Blogger الســـاحر said...

بجد بجد قصيده بديعه
وانا بخش عندك والاقى حاجه جديده ببقى عارف انها اكيد هتعجبنى
ربنا يوفقك

10:26 PM  
Blogger كلبوزة لكن سمباتيك said...

جميلة يا مفلس
لولا اني صايمة و مفيصة كنت هبدك زجل حلو زيها بس البنزين خلص و بشحر
رمضان كريم

4:19 AM  
Blogger shady said...

كل سنة وانت طيب يا دكتور
اتهد احنا فى رمضان

7:36 AM  
Blogger مفلس افندى الرايق said...

كبير عائلات هباظه

منور يا صبرى ياشا


الســـاحر
كلامك ده وسام بجد وبيخلينى احس انى لازم ابذل كل جهدى علشان اكون ديما عند حسن ظنكم


دعاء غريب

كل سنه وانتى طيبه يا دعاء ويجد يجد ببقى مبسوط لما بتعلقى واقرى كلامك منورانى بجد


كلبوزة لكن سمباتيك

ازييييييييييييييييك يا باشا الحمد لله انها عجبتك انتى فينك كده شكله بنزينك قليل ف رمضان ربنا يقويكى بقى بلترين كده ونشوفك متفوله ديما وموجوده وسطنا


shady

كل سنه وانت طيب يا شادى باشا يا اجمل ناصرى
حد يبقى عنده الناس الجمال دى كلها ويتهد ههههههههه



كل سنه والجميع طيب ومعلشى الدخول فى رمضان قليل قوى بس ان شاء الله نقضى اجمل عيد مع بعض

12:40 PM  
Blogger tota said...

المفلس الرايق فعلا

جميلة الكلمات ونسيج العبارت خلقت لوحة بشوف فيها كل معالم الرومانسة بشوف نجوم وقمر وسما وليل وشمس وروح طالة من ده كله روح عاشق بيحب

تحياتى يا رايق

2:49 PM  
Blogger mariam said...

فعلا تحفه وجميلة اوى

3:42 PM  
Blogger مفلس افندى الرايق said...

tota

كل سنه وانتى طيبه يا باشا
ميرسى على كلامك الجميل ده

تحياتى


mano

شرفت ونروت المدونه وشكرا على تعليقك الجميل ده

كل سنه وانت طيب

6:11 PM  
Blogger moorgen said...

مفلس
انا عارفةانى تأخرت بس
انا كل يوم اقراها ومش لقيه كلام اقوله هى بجد حلوة
:)
وسورى للتأخير

7:24 PM  
Blogger LAMIA MAHMOUD said...

تعالى عندي جديد في مكانين ......... لا تنتظر احد .. والم يطول

كل سنة وانت طيب

1:29 AM  
Blogger مفلس افندى الرايق said...

moorgen

تانى مره لو اتاخرتى هارفع عليكى غرامه تاخير ماشى يا شيرى

ازيك يا باشا كل سنه وانتى طيبه



LAMIA MAHMOUD

كل سنه وانتى طيبه يا لمياء انا روحت مدونتك وميرسى للدعوه

وســـــــــوى يا جماعه ما بدخلش كتير فى رمضان

كل سنه وانتوا طيبين

5:05 PM  
Blogger Amira Hassan said...

لذيذه اوي و الله

5:43 PM  
Blogger مفلس افندى الرايق said...

Amira Hassan

والذ مافيها انك قريتيها يا اميره باشا وانا عارف ان وقتك سمين هههههههههههه

5:45 PM  
Blogger مـحـمـد مـفـيـد said...

بص يا عم انت جامد جدا والله انت رائع بس ايه يا عم الرومانسيه دي شهروزه هنا هتسمعك وتبقي..............

1:23 AM  
Blogger مفلس افندى الرايق said...

yasser
نورت يا باشا وشكرا على كلامك الجميل يا مفلس ياخويا بس انت عاوزنى اتزوج مفلسه كمان لا ياعم انا عاوزها متريشه


مـحـمـد مـفـيـد
ههههههههههههههههه هى شهروزه لو سمعت تتوقع هتعمل ايييييييه

3:53 AM  
Blogger كلبوزة لكن سمباتيك said...

اكتب لنا حاجة عن رمضان يا مفلس
و لياليه المباركة
صلاة التراويح و التجمع العائلي
و فرحة الاولاد بالفوانيس
ونسنا يا ريس مفلس

11:42 AM  
Blogger مفلس افندى الرايق said...

كلبوزة لكن سمباتيك

من عيونى يا كلبوزه هانم

12:05 PM  
Blogger saso said...

مفلس
اية ده انا جيت هنا غلط ؟ انا كنت داخلة بلوج العار وحشني وسيادتك سايبة خالص
يلا مادام جيت بقي
انا عاوزه الفلوس بتاعتي

4:02 PM  
Blogger مفلس افندى الرايق said...

saso

ازيك يا صافى يا طيييييييبه قوىىىىىىىىى

ههههههههههههه مافيش شندوتش بطاطس

4:38 PM  
Blogger العـابــــــــره said...

كلماتك بسيطه وإسلوبك رائع
تحياتى مفلس افندى الرايق
وكل سنه وانت طيب

4:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

واد يا مفلس
انا هنا اهوو وسمعت


حاكسر البلوج على راسك لو مضيت العقد مع حد تانى


هاااااااة

ومفيد طبعا بيهدى النفوس يعنى

انت مش اقطاعى برضه يا مفلس وبلوجك تمليك؟؟


زيادة توكيد بس

5:22 AM  
Blogger الســـاحر said...

امال فين بقى يابرنس الحاجات الجديده؟؟؟؟

6:13 AM  
Blogger أجدع واحد في الشارع said...

ايوة يا استاذ محمود
تعالى شوف البوست الجديد

2:45 PM  
Blogger gwad said...

انا اسف جدا انى اتخرت على التعليق
بس لو كنت اعرف كنت جيت على طول وعرض
انت يا عم انت راجل هجاص
وكاتب مفلس احنى الى مفلسين انا خلاص مش حكتب تانى انا حسب الله الخامس عشر يسلم الراية لحسب الله السادس عشر

بس تعليق بايخ
لازم تجيب سيرة الفجر
انا متعقد منة عشان زوارة رخمين قوى
وربنا يبعدهم عنى
اللهم امين
تحياتى القلبية

6:03 PM  
Blogger sarah la tulipe rose said...

اولا رمضان كريم و البوست جميل فعلا و القصيدة كلامها راقي
عجبني الحنه" اكنه الشمس الجاني" للامام
رمضان كريم

10:07 PM  
Anonymous Anonymous said...

بكى فى فراق

وفرحه فى لقى المحبــــــــــــــــوب

حلو اوي المعني ده

4:33 AM  
Blogger كلبوزة لكن سمباتيك said...

انزل
بالجديد
الحبل فاضي و السطوح واسع
و المشابك علي قفا من يشيل
انشر

4:46 AM  
Blogger الســـاحر said...

ايه ياباشا فين موضيعك الجديده
ولا انت عايز تاخد لقب اكبر عدد من الكومنتات
وعلى فكره انا كتبت حاجه جديده
وياريت تشرفنى

6:58 AM  
Blogger soha said...

مستغربة انك مسمي نفسك مفلس و انت غني قوي بالكلام الحلو المليان احساس

3:35 AM  
Blogger خجل said...

This comment has been removed by a blog administrator.

4:53 AM  
Blogger خجل said...

This comment has been removed by a blog administrator.

4:54 AM  
Blogger خجل said...

This comment has been removed by a blog administrator.

4:55 AM  
Blogger كلبوزة لكن سمباتيك said...

هذا و قد اعلنت مصادر موثوق فيها ان الاستاذ مفلس افندي قد تناول الافطار في احدى مئادب الرحمن مما نتج عنه اسهال و مغص شديدين نتج عنه غسل معدة و كرشة و فشة
و اعلنت مصادر موثوقة انه يرقد حاليا في ترب الغفير
لوووولولووولوووي
الف بركة يا غالي
صبرت و نلت

12:08 PM  
Blogger مفلس افندى الرايق said...

This comment has been removed by a blog administrator.

7:56 PM  
Blogger مفلس افندى الرايق said...

العابره

ميرسى على كلامك الجميل وسورى لانى مادخلتش البلوج من فتره وكل سنهوانتى طيبه

شهروزة
البلوج وصاحب البلوج تمليك واحنا مضينا وخلاص
ازيييييك؟



الســـاحر

ازيك يا باشا وحشنى بجد سورى اتاخرت لانى مادخلتش من مده

أجدع واحد في الشارع
ازيك يا زعيم انا ف الطريق

gwad

يا عم ماهما كان انت المايسترو وانت اللى هتغنى يا منعم

زوار الفجر مين هو حد يقدر يخبط عليا بعد الساعه 12 بالليل دانا كنت اجرى وراه هههههه
اخبارك ايه

sarah la tulipe rose
كل سنه وانتى طيبه وميرسى على كلامك الزوق


7arankash

انا بجد مبسوط ان الكلام عجبكم كل سنه وانت طيب


كلبوزة لكن سمباتيك

المعلمه الكبيره كلبوزه انا اتاخرت عارف بس ظروف الموصلات اصلى بجد مافتحتش البلوج
ثم اهون عليكى اروح ضحية المغص والمعده والكرشه هو انتى بتزيعى على جزار مات وهو بيدبح هههههههه على العموم انا جيت اهو تانى يلا سمعينى زغروطه تانيه

TORNADO
انا اللى بحيك على رقى فهمك بجد وانا ف الطريق يا زعيم وسورى بجد للتاخير ف الرد رمضان بقى وكل سنه وانت طيب وميرسى للدعوه

الســـاحر لا يا باشا لا اكبر رقم كومنت ولا حاجه بس بجد بقالى فتره ما دخلتش البلوج رمضان بقى

انا ف الطريق يا زعيم وكل سنه وانت طيب


soha

اولا شرفتى المدونه بمرورك ويا سيتى انا مفلس بس اهو بحاول اعمل جمعيه علشان ابقى غنى بمحبة الناس اللى زيكم وادينى بقبض كل يوم اسم
كل سنه وانتى طيبه وشرفتينى



كلبوزة لكن سمباتيك فين الزغروطه يا كلبوزه


ســـــــــــورى يا جمـــــــــــــاعـــه لانى اتــــــأخرت فى الـــــــــــرد رمضــــــــان بقى وكـــــــــل سنـــــــــه والجميـــــــــــــتع طيــــــــــــــــــــــــب

تحياتى***

8:50 PM  
Blogger media said...

وادي دنيانا مابين شروق وغروب بكى في فراق وفرحه في لقى المحبوب
بجد جميله جدا جدا جدا
الله عليك يا مفلس افندي

4:27 PM  
Blogger كلمه said...

fe3lan m7desh ye2dar yenker mwhebtak el3zeema aaaaafaeal ashe3r .... mwaadee3ak zreefa w gaamda teneen .. t2reeban de 2wel marah leya fel blog hena ... bs nice work wlahy ya bremz :D

4:47 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home